myfamili

Ahad, 15 Mei 2011

MInyak oh Minyak

Bukan semua minyak diproses sama
Minyak sawit boleh dipecahkan kepada 2 komponen iaitu Olein (cecair) dan Stearin (pepejal, boleh digunakan sebagai marjerin), menerusi proses yang dikenali sebagai ‘fractionation’. Kebanyakan minyak masak yang berasaskan sawit di pasaran adalah terdiri daripada komponen Olein kerana Olein ini stabil dan berbentuk cecair pada suhu bilik, menjadikan ia ideal digunakan untuk memasak atau menggoreng makanan.
Palm olein terdiri daripada 55 peratus lemak tak tepu, sebahagian besarnya adalah dari jenis lemak mono tak tepu (monounsaturated). Lemak mono tak tepu telah terbukti menjadikan jantung lebih sihat berbanding lemak tepu.
Minyak yang dinyahtulenkan (refined oil) tidak memiliki rasa dan menghasilkan asap yang banyak, bererti minyak dari jenis ini boleh digunakan untuk memasak pada suhu yang tinggi seperti menggoreng secara ‘deep fried‘. Minyak yang tidak dinyahtulenkan (unrefined oil) pula kurang melalui peringkat pemprosesan dan oleh yang demikian masih mengekalkan rasanya yang asli, berkualiti tinggi, tetapi anda harus berhati-hati tentang penggunaanya kerana minyak sebegini tidak boleh digunakan pada suhu yang terlalu tinggi, apatah lagi menggunakannya ketika menggoreng ‘deep fried‘. Contoh minyak yang telah dinyahtulenkan adalah kebanyakkan minyak sawit yang terdapat di pasaran, manakala contoh minyak yang tidak dinyahtulenkan adalah minyak zaitun dan minyak kelapa (ekstrak dari isi kelapa).
Komponen asid lemak dalam minyak
Komponen asid lemak dalam minyak yang berasaskan tumbuhan (sayuran, sawit, jagung, zaitun) adalah terdiri daripada kombinasi asid lemak berikut dan disusun dari yang paling ‘baik’, hinggalah yang paling ‘jahat’:
1 – Minyak mono tak tepu (monounsaturated) – Kebanyakkan pakar berpendapat asid lemak ini adalah yang paling baik.
2 – Poly tak tepu (polyunsaturated) – Terdapat juga kajian yang menyokong kebaikkan asid lemak jenis ini.
3 – Lemak tepu (saturated) – Bak kata lirik lagu Stacy AF6, “Oh jahatnya kamu.. jahatnya kamu!”
Adakah kesemua asid lemak di atas tidak bagus? Yang mana satukah baik untuk kesihatan jantung dan fisiologi tubuh badan secara am? Lemak tepu tidak mudah untuk dicernakan, maka ia paling mudah untuk disimpan sebagai lemak badan. Kajian menunjukkan saturated fat adalah punca utama obesity dan penyakit berkaitan jantung, maka dengan itu kita harus mengelak mengambil lemak dari jenis ini.
Lemak tak tepu pula terbahagi kepada Trans fat (terdapat dalam makanan ringan, bergoreng), Monosaturated fat dan Polyunsaturated/Omega fatty acids (minyak zaitun, ikan laut). Seperti juga saturated fat, trans fat harus dihindari. Omega oil adalah minyak yang patut diambil kerana kajian menunjukkan omega oil penting untuk kemandirian tubuh, di samping mencegah kita daripada penyakit-penyakit kronik seperti stroke, sakit jantung dan diabetes.
Walaubagaimanapun, kebanyakkan pakar menyebut Monounsaturated fat adalah jauh lebih baik berbanding Polyunsaturated fat dalam mengurangkan risiko penyakit jantung. Apa-apa pun, pada pandangan SS, kedua-dua Monounsaturated fat dan Polyunsaturated fat adalah bagus dalam mengurangkan risiko penyakit jantung disamping meningkatkan kadar kolestrol baik (HDL) dalam darah.
Pandai memilih berdasarkan komponen asid lemak yang dimiliki
Dalam memilih minyak masak yang bagus untuk kesihatan, kita perlu mengambil perhatian akan ketiga-tiga asid lemak ini. Pastikan peratusan asid lemak dari jenis tak tepu adalah jauh lebih tinggi berbanding asid lemak tepu. Berikut adalah beberapa jenis minyak masak dari jenama-jenama yang popular di Malaysia berserta komposisi asid lemak yang dimiliki:

1 ulasan: